Τίνα Τέρνερ, podcasts, πορνό & πανδημία: το 23o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης εκρήγνυται online

Newsroom Radcast

Με 73 ελληνικά ντοκιμαντέρ ταινίες & διαγωνιστικό τμήμα podcast το 23o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι πιο επίκαιρο από ποτέ.

Το καλοκαιρινό και υβριδικό 23o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θέλει να είναι “και του λιμανιού και του σαλονιού”.

Με 92 ταινίες στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης και σε επτά ακόμα θερινούς κινηματογράφους της πόλης και 142 ταινίες από το σπίτι μας -το σαλόνι μας- σε όλη την Ελλάδα η φετινή καλοκαιρινή και υβριδική διοργάνωση παρουσιάζει συνολικά 151 ντοκιμαντέρ από την Ελλάδα και ολόκληρο τον κόσμο, ένα νέο τμήμα podcast, δύο αφιερώματα και τις αναπτυξιακές δράσεις της Αγοράς που στρώνει το μέλλον.

Φέτος “τρέχουν” τρία διαγωνιστικά τμήματα του Φεστιβάλ με περισσότερες πρεμιέρες από κάθε άλλη φορά.  Συνολικά δεκατρείς ταινίες κάνουν παγκόσμια πρεμιέρα, οκτώ διεθνή πρεμιέρα και επτά ευρωπαϊκή πρεμιέρα στα Διεθνή Διαγωνιστικά Μεγάλου Μήκους, Newcomers και >>Film Forward. Για πρώτη χρονιά, ο Χρυσός Αλέξανδρος Newcomers μετονομάζεται σε Χρυσός Αλέξανδρος Newcomers “Δημήτρης Εϊπίδης” και το χρηματικό έπαθλο που συνοδεύει το βραβείο αυξάνεται σε 10.000 ευρώ.

Συνολικά 142 ταινίες του προγράμματος θα προβληθούν online, μέσω της πλατφόρμας online.filmfestival.gr, δίνοντας τη δυνατότητα στο κοινό να τις παρακολουθήσει από όπου και αν βρίσκεται.

Μάλλον δεν υπάρχει ιδανικότερη ταινία έναρξης για το ΦΝΘ από το συναρπαστικό μουσικό ντοκιμαντέρ για τη μυθική σταρ με το όνομα Τίνα Τέρνερ.

Το ντοκιμαντέρ Tina μοιάζει ιδανική επιλογή για τους καιρούς που απαιτούν από εμάς δύναμη για νέα αρχή και διεισδύει στη ζωή μιας γυναίκας που είναι ολόκληρη ιστορία. Γράφει σχετικά ο Γιώργος Κρασσακόπουλος στο ιστολόγιο του Φεστιβάλ:

Η ζωή της Τίνα Τέρνερ είναι από εκείνες που μοιάζουν να είναι περισσότερες από μία. Από τα πρώτα της βήματα στη μουσική και το πρώτο σκίρτημα της δόξας, και από εκεί στην κόλαση της βίας και της κακοποίησης, μέχρι το χείλος του θανάτου. Και πάλι πίσω στο μηδέν, στα χρέη και στη σκληρή δουλειά, στα βήματα εμπρός, στην άνοδο προς τη δόξα, στο χτίσιμο μιας καριέρας που δεν ήταν τίποτα λιγότερο από ένας αληθινός θρίαμβος: η απόλυτη επιβεβαίωση πως μπορείς να γράψεις την ιστορία σου με τους δικούς σου όρους, εφόσον το θέλεις πραγματικά.

Με την Τίνα να έχει εγκαταλείψει τη μουσική, δίνοντας την τελευταία της συναυλία το 2009, αλλά την αγάπη του κοινού να μην την έχει εγκαταλείψει ποτέ, το ντοκιμαντέρ των Ντάνιελ Λίντσεϊ και Τι Τζέι Μάρτιν αποτελεί έναν υπέροχο φόρο τιμής, μια συγκινητική μαρτυρία κι έναν πολύτιμο οδηγό.

“Όταν δεν συγχωρείς υποφέρεις” λέει η Τίνα Τέρνερ μιλώντας στην κάμερα με όλη τη γοητεία και την ομορφιά μιας γυναίκας σχεδόν 80 ετών, που έχει ζήσει κάτι παραπάνω από μια γεμάτη ζωή.

Η ταινία Τίνα των Νταν Λίντσεϊ και Τι Τζέι Μάρτιν αποτελεί την απόλυτη ωδή σε μια παγκοσμίου φήμης σταρ, και ταυτόχρονα το τρυφερό πορτρέτο μιας γυναίκας που ξεπέρασε ακραίες δυσκολίες προκειμένου να διαμορφώσει την καριέρα, την ταυτότητα και την κληρονομιά της με τους δικούς της όρους.

Σε καιρούς έμφυλης βίας η ταινία μοιάζει -δυστυχώς- πιο επίκαιρη από ποτέ.

Το πιο όμορφο αγόρι του κόσμου
Άλβιν Έιλι
Πεθαίνοντας για ένα διαζύγιο
Οι Μπιτλς στην Ινδία
Η σιωπή της παλίρροιας
Η μεγάλη τρομακτική λέξη από σίγμα
Δαμάζοντας τον κήπο

Στις 30 Ιουνίου θα κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το νέο ντοκιμαντέρ της Αντζελίκ Κουρούνη με τίτλο “Χρυσή Αυγή: Υπόθεση όλων μας”, η συνέχεια του πρώτου ντοκιμαντέρ της σκηνοθέτιδας “Χρυσή Αυγή: Προσωπική υπόθεση” το οποίο αναφερόταν στην άνοδο του ναζιστικού μορφώματος και αποκάλυπτε τους τρόπους λειτουργίας του.

Στο νέο ντοκιμαντέρ, με κεντρικό πρόσωπο τη Μάγδα Φύσσα και την καταδίκη της Χρυσής Αυγής ως εγκληματικής οργάνωσης, αναζητούνται απαντήσεις για το ποια μπορεί να είναι η αντίσταση στην άκρα Δεξιά, στον φασισμό και στον ναζισμό στην Ελλάδα αλλά και την Ευρώπη.

Οι πιο πρωτοποριακές φωνές του ντοκιμαντέρ στο τμήμα “Ανοιχτοί Ορίζοντες” αφηγούνται αληθινές ιστορίες που θέλουν να μας κάνουν το μυαλό πιο φωτεινό με 52 ταινίες.

“Ένας κληρικός παλεύει για τα αδέσποτα στο Ιράν, ακτιβιστές στην Τουρκία προστατεύουν γυναίκες που έχουν πέσει θύματα κακοποίησης από βίαιους συζύγους, ένας μεγιστάνας απαιτεί να μεταφερθούν στον ιδιωτικό του κήπο τα πελώρια και υπέροχα δέντρα από τις ακτές της Γεωργίας. Απρόσμενα και συναρπαστικά, τα ντοκιμαντέρ του 23ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στέκονται σε πρόσωπα και γεγονότα πολύ περισσότερο απ’ όσο διαρκεί η βιαστική ανάγνωση μιας είδησης στο κινητό μας” γράφει η Αγγελική Στελλάκη για τα διαμάντια αλήθειας στην οθόνη των Ανοιχτών Οριζόντων.

Τα χαμένα, ελεύθερα παιχνίδια της παιδικής αθωότητας (Στο κυνήγι της παιδικής ηλικίας των Ίντεν Γουάρμφελντ και Μάργαρετ Μάνζερ Λουμπ κάνει διεθνή πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη), η προέλευση και η παγκόσμια εξάπλωση του κορωνοϊού (Στην ίδια ανάσα της Νάνφου Γουάνγκ), το Ολοκαύτωμα (Η Μίσα και οι λύκοι του Σαμ Χόμπκινσον), ο εμβληματικός χορογράφος Άλβιν Έιλι (Άλβιν Έιλι της Τζαμίλα Γουίγκνοτ), η Ινδία των Beatles (των Ατζόι Μπόσε και Πίτερ Κόμπτον), και η κατάρα του να είσαι το πιο όμορφο αγόρι του κόσμου (των Κριστίνα Λίντστρομ και Κρίστιαν Πέτρι), τα πάντα έχουν θέση στη μεγάλη γιορτή του υβριδικού φεστιβάλ.

Ο κόσμος μας σοκάρει

Επιπλέον ο φημισμένος ντοκιμαντερίστας Καρίμ Αϊνούζ ακολουθεί τη Nardjes A. στον αγώνα της για δημοκρατία στην Αλγερία, στο ντοκιμαντέρ Μια μέρα στη ζωή μιας Αλγερινής διαδηλώτριας, ο σοσιαλισμός στις ΗΠΑ μπαίνει στο μικροσκόπιο ενώ στο Πεθαίνοντας για ένα διαζύγιο της Κλόι Φεργουέδερ, μια ομάδα ακτιβιστών στην Τουρκία προσπαθεί να προστατεύσει γυναίκες που έχουν πέσει θύματα κακοποίησης από βίαιους συζύγους.

Το Δωμάτιο χωρίς θέα της Ροσέρ Κορέλα, που παρουσιάστηκε στα Docs in Progress της Αγοράς του ΦΝΘ, εξετάζει τις εργασιακές συνθήκες που βιώνουν οι οικιακές βοηθοί στον Λίβανο, ενώ μια ομάδα γυναικών δημοσιογράφων στην Ινδία σπάει τις παραδόσεις σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο, στο ντοκιμαντέρ Γράφοντας με τη φωτιά των Σουσμίτ Γκος και Ριντού Τόμας.

Σώστε τον πλανήτη

Παράλληλα η εύθραυστη και σύνθετη σχέση μας με το περιβάλλον απασχολεί πολλά από τα ντοκιμαντέρ της διοργάνωσης. Στο Fathom του Ντρου Ξανθόπουλος (Apple TV), που πραγματοποιεί διεθνή πρεμιέρα στο Φεστιβάλ, δύο επιστήμονες ταξιδεύουν στα διαμετρικά αντίθετα άκρα του πλανήτη, με σκοπό να μελετήσουν τις φάλαινες και τους ήχους που χρησιμοποιούν για να επικοινωνούν μεταξύ τους, στο Από την άγρια θάλασσατου Ρόμπιν Πέτρε από τη Δανία παρακολουθούμε τους αγώνες μιας ομάδα ακτιβιστών να προστατεύσουν τη θαλάσσια πανίδα από την ανθρώπινη παρέμβαση, ενώ στο Δαμάζοντας τον κήπο της Σάλομε Τζάσι, γίνεται μια καταγραφή της –ανυπολόγιστης σε συναισθηματικό και οικονομικό κόστος– μεταφοράς των πελώριων δέντρων από τις ακτές της Γεωργίας στον κήπο ενός μεγιστάνα.

Μade in Greece

Δυναμικό “παρών” δηλώνει και φέτος το ελληνικό ντοκιμαντέρ, το οποίο εξελίσσεται με γοργούς ρυθμούς. Συνολικά, θα προβληθούν 78 ελληνικές ταινίες, ενώ 8 συμμετέχουν και στα διεθνή διαγωνιστικά τμήματα.

Στο φετινό Φεστιβάλ, για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, με όρους καθολικής προσβασιμότητας θα προβληθεί online το ντοκιμαντέρ Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες, με χορηγό προσβασιμότητας την Alpha Bank. Σε ειδική προβολή, επίσης, στον αυτοσχέδιο θερινό κινηματογράφο John Cassavetes Open Air θα παρουσιαστεί το ντοκιμαντέρ Η γενιά του ’30: Στρατής Μυριβήλης, μια παραγωγή της COSMOTE TV.

Στο φεστιβάλ θα προβληθεί και η ταινία Οι πικροδάφνες / The Oleanders της Πάολας Ρεβενιώτη σε παγκόσμια πρεμιέρα.

Η Πάολα, η Μπέττυ και η Εύα είναι τρεις τρανς γυναίκες που πρωτοσυναντήθηκαν στους δρόμους της Αθήνας της δεκαετίας του 1970. Στις Πικροδάφνες η Μπέττυ Βακαλίδου, η Εύα Κουμαριανού και η Πάολα Ρεβενιώτη επιστρέφουν ξανά σε μια νυχτερινή βόλτα στους δρόμους εκείνους της πόλης που από νεαρή ηλικία βιοπορίστηκαν ως σεξεργάτριες, στα μέρη που αντιμετώπισαν τη βία του κράτους και της αστυνομίας, στα σημεία που αγωνίστηκαν για τα δικαιώματά τους, γλέντησαν τη ζωή, χάρηκαν τον έρωτα και δοξάστηκαν. Γεμάτη χιούμορ και περήφανο δυναμισμό η συζήτηση τους συνθέτει μια ιστορία της Αθήνας αλλά και μια ιστορία των σεξουαλικοτήτων της Μεσογείου.

ΑΚΟΥΣΤΕ ΤHN ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΑ ΜΑΣ

Οι χρόνιες παθήσεις αποτελούν δυστυχώς ακόμα ένα θέμα ταμπού, ενώ πολλές φορές τα άτομα που είναι υποκείμενα πέφτουν θύματα κοινωνικού στιγματισμού. Το podcast ΜΠΡΑΗΤ ΣΑΗΝΤ, μια συμπαραγωγή των PROVOCATEUR και RADCAST,  με τις Ήρα Κατσούδα και Δήμητρα Νικητέα, δύο stand up comedian με ενσυναίσθηση και χιούμορ σε ίσες δόσεις, θέλει να ανατρέψει όλο το παραπάνω. Πάτα play!

Τα podcast και η υποψηφιότητα μας

Επιπλέον το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι το πρώτο στην Ευρώπη που εγκαινιάζει ένα νέο τμήμα αφιερωμένο στα podcast, διερευνώντας τις εκλεκτικές συγγένειες αυτού του νέου είδους με τον κινηματογράφο. Το νέο τμήμα περιλαμβάνει: ένα Διαγωνιστικό τμήμα με 23 ελληνόφωνα και αγγλόφωνα podcast -ανάμεσα τους και το δικό μας ΜΠΡΑΗΤ ΣΑΗΝΤ-, ένα τμήμα Εκτός Συναγωνισμού με 13 ελληνόφωνα podcast, το τμήμα Special Podcasting με δύο ξεχωριστά podcast από τις ΗΠΑ και τη Δανία, καθώς και ειδικά podcast του Φεστιβάλ αποκλειστικά για την 23η διοργάνωση.

Τέλος αξίζει να ανακαλύψετε τη μοναδική οπτική των αδελφών Λούι και Νόα  Κλόστερ, που πειραματίζονται με το χειροποίητο animation.

Από τις 24 Ιουνίου έως τις 4 Ιουλίου τα μυαλά μας ανοίγουν. Περισσότερα εδώ.