Την 1η Σεπτεμβρίου στις αρχές του 20ου αιώνα, ο κινηματογράφος έφτασε στο διάστημα για πρώτη φορά και ο Ζορζ Μελιές έδειξε το δρόμο στα άστρα πριν από όλους.
Το Ταξίδι στη Σελήνη (πρωτότυπος τίτλος: Le Voyage dans la Lune, διεθνής τίτλος: A Trip to the Moon) είναι μία γαλλική βωβή ταινία του 1902, σε σκηνοθεσία, παραγωγή και σενάριο Ζoρζ Μελιές.
Το σενάριο είναι εμπνευσμένο σε δύο έργα του Ιούλιου Βερν: το Από τη Γη στη Σελήνη και το Γύρω από τη Σελήνη.
Η ταινία αφηγείται την ιστορία μίας ομάδας αστροναυτών, οι οποίοι πάνε στο φεγγάρι, με τη βοήθεια μίας κάψουλας-ρουκέτας, η οποία ανατινάζει την επιφάνεια του. Εκεί θα βρουν τους κατοίκους του φεγγαριού (Selenites), και κατά την επιστροφή τους στη γη θα φέρουν κι έναν αιχμάλωτο. Στην ταινία πρωταγωνιστούν ηθοποιοί του θεάτρου εκείνης της εποχής, ενώ ανάμεσα στους πρωταγωνιστές είναι και ο ίδιος ο Μελιές.
Κατά την εποχή της πρώτης κυκλοφορίας του το έργο έγινε δημοφιλές, ενώ πολλά στούντιο, ειδικότερα στις ΗΠΑ, το χρησιμοποίησαν παραβιάζοντας πνευματικά δικαιώματα.
Η ασυνήθιστη διάρκειά του, τα ειδικά εφέ του, η καλή παραγωγή, αλλά και η έμφασή στην εξιστόρηση, ενέπνευσε πολλούς δημιουργούς της εποχής, αλλά και γενικότερη την όλη εξέλιξη μίας ταινίας.
Για μερίδα ακαδημαϊκών της έβδομης τέχνης η ταινία κρύβει μέσα στη σιωπή της στοιχεία αντι-ιμπεριαλιστικής σάτιρας -αμφισβητήθηκε από άλλους- σίγουρα όμως ο παραμυθάς κύριος Μελιές ήταν ο πρώτος που έριξε το βλέμμα του εκεί που αργότερα θα γινόταν η πρώτη κούρσα για την κατάκτηση του διαστήματος.
Η ταινία έβαλε τα θεμέλια για τον κινηματογράφο όπως τον γνωρίζουμε και το The Village Voice τη συμπεριέλαβε ανάμεσα στις 100 Σπουδαιότερες Ταινίες του 20ου αιώνα, κατατάσσοντας την στην 84η θέση.
Το φιλμ θεωρούταν χαμένο έως το 1930 όμως όταν πλέον άρχισε να αναγνωρίζεται η επιρροή του Μελιές και η σπουδαιότητα του έργου του για την κινηματογραφική τέχνη η ταινία αναδύθηκε από τα σκοτάδια της λήθης.
Το 1993, στη Βαρκελώνη, ανώνυμος συλλέκτης δώρισε 200 ταινίες του βωβού κινηματογράφου στην Ταινιοθήκη της Καταλονίας. Ανάμεσα τους και η μοναδική έγχρωμη κόπια της ταινίας που κανείς δεν έχει δει μέχρι σήμερα.
Έξι χρόνια αργότερα, το 1999, η Lobster Films απέκτησε τα δικαιώματα στην κόπια και ξεκίνησε την ψηφιακή της αποκατάσταση μέχρι και το 2002. Στη συνέχεια, με την αρωγή του Ιδρύματος Groupama και της εταιρείας Technicolor, τα παραμυθένια καρέ της πρώτης ταινίες επιστημονικής φαντασίας που δημιουργήθηκε ποτέ, διορθώθηκαν ένα προς ένα και μετά από οκτώ χρόνια η έγχρωμη κόπια ήταν έτοιμη να μας αποκαλυφθεί με κάθε επισημότητα.
To “Ταξίδι στο Φεγγάρι” ήταν το 1902 ότι ήταν ο “Πόλεμος των Αστρων για τα 70s και το “Avatar” για το σήμερα. Κανείς δεν είχε δει ειδικά εφέ σαν αυτά που χρησιιμοποίησε ο Μελιές. Το να αναστήσουμε την ταινία έμοιαζε περισσότερο με σκηνή επιστημονικής φαντασίας”, είπε ο υπεύθυνος της Lobster Films, Σερζ Μπρόμπεργκ.
Τα 13.375 καρέ, χρωματισμένα πλέον από το ασπρόμαυρο αρνητικό, κόστισαν περίπου 400.000 ευρώ και τα 14 λεπτά του τολμηρού αριστουργήματος έκαναν πρεμιέρα στο κοινό στο Φεστιβάλ των Καννών το 2011 με τη γαλλική ονειρική μπάντα των Air να το ντύνουν με νέο κινηματογραφικό score.
Η ταινία είναι το πιο γνωστό δημιούργημα του Μελιές, ενώ η σκηνή στην οποία η κάψουλα που μεταφέρει τους αστροναύτες καρφώνεται στο μάτι της σελήνης, είναι μία από τις πιο γνωστές στιγμές στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου.
Θεωρείται ευρέως ως η πρώτη ταινία επιστημονική – φαντασίας που φτιάχτηκε και σίγουρα μία από τις ταινίες με τη μεγαλύτερη επιρροή στην ιστορία του κινηματογράφου.
Πάτα play!