Σκέφτεσαι εδώ καιρό να ξεκινήσεις και εσύ το δικό σου podcast αλλά δε ξέρεις τι θέμα να επιλέξεις; Πίστεψέ με δεν είσαι μόν@, καθώς τα podcasts ολοένα και αυξάνονται. Σύμφωνα με μετρήσεις, τα Apple Podcasts ήδη “χτυπάνε κόκκινο” με πάνω από 1.7 εκατομμύριο ενεργά podcasts ανά το κόσμο μέσα στο 2021! Πολλοί είναι λοιπόν οι επίδοξοι podcasters που σκέφτονται να ξεκινήσουν το δικό τους podcast αλλά δε ξέρουν πως θα επιλέξουν τη σωστή θεματική για εκείνους. Μην ανησυχείς, δε χρειάζεται να πελαγώνεις, εμείς είμαστε εδώ!
1. Προσωπική ενδοσκόπηση/ Σκέψου τι σου αρέσει
Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. Αρχικά, σκέψου για τι σου αρέσει να μιλάς, τι γνωρίζεις καλά και σε ευχαριστεί. Πάρε μολύβι και χαρτί και κάνε λίστα με θέματα που αγαπάς και θα σου άρεσε να μιλάς για αυτά. Για παράδειγμα, είναι η μουσική, η τεχνολογία, ίσως ένα sport; Θα μου πεις -και με το δίκιο σου- οκ κι αν είναι η μουσική, μα υπάρχουν ένα σωρό podcasts για τη μουσική γιατί να κάνω και εγώ podcast για τη μουσική; Η απάντησή μου στην ερώτησή σου είναι μια απλή ερώτηση: Σταμάτησαν οι Backstreet Boys να τραγουδάνε για τους Boyzone; Hell no! You get the point, right; Το podcasting είναι σαν τη μουσική ή τη ζωγραφική, είναι μια μορφή έκφρασης των σκέψεών σου και για αυτό ακριβώς είναι μοναδική, όπως εσύ. Αν αγαπάς λοιπόν τη μουσική και θες να κάνει για αυτήν podcast, να το κάνεις δίνοντας τον προσωπική σου ματιά, χροιά, πινελιά, με τον μοναδικό τρόπο που εσύ ξέρεις.
Η επόμενη ερώτηση που θα πρέπει να θέσεις τον εαυτό σου είναι τι σε έκανε να θέλεις να ξεκινήσεις ένα podcast. Θες απλά να μιλάς πίσω από ένα μικρόφωνο; Θες να επικοινωνήσεις μέσω αυτού στους πελάτες της επιχείρησής σου ή απλά θες να μιλήσεις για κάτι που αγαπάς αντί να γράψεις ένα blog; Ό,τι και αν γέννησε αυτή σου την ανάγκη, σημείωσέ το. Αν δεν έχεις ακόμα σαφή εικόνα, δε πειράζει, γράψε τι σου έρχεται αυθόρμητα στο μυαλό. Άσε την ιδέα να σε οδηγήσει, να εξελιχθεί μέσα από τις σκέψεις σου.
2. Το κοινό σου
Πολύ σημαντική παράμετρος που θα σε βοηθήσει στην επιλογή του θέματός σου είναι σε ποιους θες να απευθύνεται το podcast σου. Ποιοι είναι οι ακροατές σου, ποιοι θα ήθελες να σε ακούνε; Πώς φαντάζει το κοινό σου; Φαντάσου πως είχες την ευκαιρία να μπορείς να μιλήσεις σε αυτήν την ομάδα ατόμων. Που τους βρίσκεις, τι κάνουν; Είναι πχ μαθητές, εργαζόμενοι, συνταξιούχοι ή μήπως καλλιτέχνες;
Σκέψου έναν άνθρωπο που απαντά στα προηγούμενα ερωτήματα και σου ταιριάζει για κοινό σου και ας το δώσουμε ένα όνομα. Ας τον ονομάσουμε “Γιάννη”. Πώς μοιάζει μια τυπική μέρα του Γιάννη; Αν ήταν να τον συναντήσεις και να δεις από κοντά τη καθημερινότητά του, πώς φαντάζεσαι να ήταν; Με ποιούς μένει; Πώς πάει στη δουλειά; Έχει κάποιο κατοικίδιο; Πώς περνάει τα πρωινά του; Γράψε τις απαντήσεις και μετά σκέψου πως μιλάς στον Γιάννη, γενικά νιώθει άνετα μαζί σου. Τι σκέφτεται; Τι τον προβληματίζει; Σκέφτεται συνέχεια τη δουλειά του; Παλεύει με το άγχος; Προσπαθεί να ισορροπεί ανάμεσα σε δουλειά και οικογένεια; Σκέφτεται τα κυριακάτικα μαθήματα γιόγκα όπου χαλαρώνει; Σημείωσε και πάλι ό,τι νομίζεις πως τον απασχολεί, όλες τις ανάγκες, τους φόβους, τις ανησυχίες και τις επιθυμίες του. Όλα όσα νομίζεις πως χρειάζεται ο Γιάννης, τις απαντήσεις που θα σε βοηθήσουν να ανακαλύψεις τη δική σου θεματική. Σκιαγράφησε το προφίλ του ακροατή που επιθυμείς να σε ακούσει. Εάν δε γνωρίζεις για ποιον κάνεις εκπομπή, δεν έχεις πιθανότητα να αποκτήσεις κοινό.
3. Τι συζήτηση σε ευχαριστεί να κάνεις με τον “Γιάννη”;
Τώρα που έχεις κατανοήσει το ιδανικό κοινό για το δικό σου podcast και για το τι επιθυμείς και τι σου αρέσει, σκέψου ποιος θα ήταν ο καλύτερος τρόπος να περνάς το χρόνο σου κάθε βδομάδα, ηχογραφώντας το podcast σου. Για τι θες να συζητάς, για τι απολαμβάνεις να μιλάς; Τι θα άκουγε με ευχαρίστηση ο Γιάννης που λέγαμε πριν; Ή ακόμα καλύτερα, ο Γιάννης θα περίμενε με ανυπομονησία το επόμενο επεισόδιο του podcast σου; Σημείωνε τις σκέψεις σου and keep elaborating, δε μπορεί μετά από όλα αυτά να μην σου έρχονται ήδη κάποιες ιδέες!
4. Τι είδος podcast θα επιλέξεις;
Υπάρχουν πολλές, διαφορετικές μορφές podcasts που μπορείς να επιλέξεις για να επικοινωνήσεις με το κοινό σου. Μερικές από τις πιο σημαντικές είναι:
– Μονόλογος/ Commentary: Μπορείς να επιλέξεις να είσαι εσύ ο μοναδικός ομιλητής και να μιλάς για τα θέματα που απασχολούν και θέλει να ακούει ο Γιάννης.
-Συνεντεύξεις: Μπορείς να έχεις κάποιο καλεσμένο είτε σε κάθε επεισόδιο είτε σε μερικά. Έτσι θα γίνεται συζήτηση και αναλόγως ποιος είναι ο καλεσμένος ο οποίος θα έχει το δικό του κοινό ενδεχομένως να οδηγήσει και στην αύξηση της ακροαματικότητας.
-Roundtable: Ένας οικοδεσπότης και πολλοί καλεσμένοι, οι οποίοι συζητούν για ένα συγκεκριμένο θέμα.
-Storytelling: Τα podcasts που έχουν αυτή την προσέγγιση έχουν σκοπό να προσεγγίσουν τον ακροατή μέσα από την αφήγηση μιας ιστορίας με λεπτομερή περιγραφή και εξίσου σημαντική ακουστική (ήχοι, ηχητικά εφέ, μουσική κοκ)
Επίσης, καλό θα ήταν να μελετήσει κανείς και τον ανταγωνισμό. Εφόσον καταλήξεις λοιπόν στη θεματική σου, δες ποια είναι τα τοπ podcasts και χτίσε με τον μοναδικό σου τρόπο αυτό που θες να βγει προς τα έξω. Εάν υπάρχει ένα σημαντικό πράγμα που πρέπει να θυμάσαι από αυτό το άρθρο είναι πως δε θα πρέπει ποτέ να ξεχάσεις πως είσαι μοναδικός. Να είσαι αυτός που είσαι, ο αυθεντικός εαυτός σου και το podcast σου να αντανακλά την μοναδικότητά σου και αυτό που αγαπάς να συζητάς.
Καλή αρχή!