Τα podcasts (είναι) της μόδας

Newsroom Radcast

Balmain, Versace, Chanel, Dior. Μετά από μήνες -αν όχι χρόνια- πειραματισμού, το podcasting είναι επιτέλους το must-have αξεσουάρ της μόδας.

Είτε έχεις διάθεση να ακούσεις τις αλλαγές στο πάνθεον των οίκων πολυτέλειας, είτε θες να νιώσεις, ακούσεις, ζήσεις τους καιρούς που τα top model δεν σηκώνονταν από το κρεβάτι για να πάνε στη δουλειά αν δεν υπήρχαν κάποια πολλά χιλιάδες δολάρια στο τραπέζι, θα βρεις το podcast που σου ταιριάζει, αυτό είναι υπόσχεση.

Με την πληθώρα των shows να δίνουν ακόμη περισσότερα RSS για να ακολουθήσουν οι χρήστες σε Spotify, Αpple, Google και κάθε άλλη streaming πλατφόρμα, ο κόσμος της μόδας έχει πλέον παραδοθεί στην audio only βιομηχανία που και προφανώς αυτή είναι η πρώτη σπουδαία χρονιά της.

Το στοίχημα κερδήθηκε με τρόπους πολλούς. Από τη μια δημοφιλείς περσόνες των glossy περιοδικών καθιερώνονται ως podcast hosts δίνοντας ακόμη ένα βήμα στη δόξα και καριέρα τους και από την άλλη influencers (macro, mini, nano και όλες οι φυλές τους) αλλά και καθιερωμένα brands επενδύουν σε όλα όσα ακούγονται όταν το μικρόφωνο είναι ανοικτό. Εδώ και καιρό τα podcasts του Business of Fashion ενημερώνουν τους fashionista και επαγγελματίες του χώρου για την κινητικότητα στα παρασκήνια.

Το αντρικό περιοδικό GQ ζει τη δική του λογοδιάρροια με τη σειρά επεισοδίων Corporate Lunch ενώ η Vogue έχει ήδη ανεβάσει τον πήχη των παραγωγών ψηλά με τη σειρά από τον Σεπτέμβριο του 2020 με το αφιερωματικό In Vogue: The 1990s.

“Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1990 ο κόσμος έμοιαζε αχαλίνωτος” λέει ο οικοδεσπότης των show Χάμις Μπόουλς στο τελευταίο, καταληκτικό επεισόδιο της σειράς τον Δεκέμβριο του 2020. “Όλοι έχουμε νοσταλγία για αυτές τις πρώτες στιγμές. Ζούσαμε τα τελευταία χρόνια του 20ού αιώνα, στην κόψη της ψηφιακής εποχής. Η δεκαετία του ’90 μάς έδειξε τι μας επιφύλασσε το μέλλον, τι θα μπορούσαμε να φανταστούμε ότι ερχόταν με την επέλαση του διαδικτύου. Λίγοι το αντιλήφθηκαν εκείνη τη στιγμή, αλλά πλέον είναι τόσο προφανές. Τα κινητά τηλέφωνα μας έφεραν στην πρώτη θέση οποιαδήποτε επίδειξη μόδας όποτε θέλουμε ανά πάσα στιγμή” καταλήγει.

Και μετά τους εργάτες της μόδας, η ίδια η βαριά βιομηχανία του lifestyle κάνει τη δική της επέλαση στο χώρο του podcasting.
Οι σχεδιαστές έχουν πάρει τα μικρόφωνα τους και (όταν τα καταφέρνουν) συνομιλούν με τους αγαπημένους τους ομιλητές σε ακριβές παραγωγές που δεν είναι πάντα ακραία επιτυχημένες. Ωστόσο κάθε podcast έχει κάτι να πει, πάντα -ή αυτό τουλάχιστον θα έπρεπε.

Balmain, Dior, Versace, Chanel, Gucci, κάθε οίκος μόδας έχει λανσάρει το δικό του αφήγημα σε podcast γιατί “η αγαπημένη σας μάρκα μόδας έχει κάτι να πει”. Ή έστω το προσπαθεί. Ωστόσο εδώ πρέπει να πούμε για τον σπουδαίο πρωτοπόρο. Τον άνθρωπο που ξεκίνησε να κάνει podcast πριν από όλους.

Κάθε σεζόν, από τον Ιούνιο του 2016, ο δημιουργικός διευθυντής του Maison Margiela, John Galliano ανοίγει το μικρόφωνο και ντύνει τις συλλογές του ρηξικέλευθου οίκου με “ραψωδίες”, λυρικές αφηγήσεις των συλλογών του. Ακόμη και στο podcast, η ιδιοφυΐα του σχεδιαστή είναι προφανής.

Ο ιταλικός οίκος Versace χρησιμοποιεί τα podcast για να υπογραμμίσει την αξία της ενδυνάμωσης. Τα Medusa Power Talks, που πρώτα ακούστηκαν ζωντανά στο Clubhouse της Apple (εκεί πoυ το πανηγύρι καλά κρατεί μέχρι το Twitter να δώσει πρόσβαση σε όλους στη δική του audio only λειτουργία, το Twitter Spaces), φέρνουν την Ντονατέλα Βερσάτσε στο στούντιο με άλλες διάσημες όπως Ιρίνα Σάικ, Indya Moore, and Precious Lee να συζητούν για το πως η εξουσία δίνει δύναμη ως άλλες γκουρού. Όχι ότι λένε κάτι που δεν ξέρουμε…

Τα DiorTalks στον πέμπτο κύκλο εκπομπών τους αποθεώνουν τον “φεμινισμό” -γιατί αυτός πουλάει- με τη δημοσιογράφο Justine Picardie σε συζητήσεις με καλλιτέχνες των λυρικών τεχνών -χορογράφους, ποιητές και μπαλαρίνες- για το γυναικείο παρελθόν και παρόν.

Η μεγάλη πολυτέλεια ουρλιάζει

Στα τελευταία podcasts, η πολυτέλεια έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Στην περίπτωση του Balmain ο σχεδιαστής του οίκου και παιδί θαύμα της γαλλικής σκηνής της μόδας, Olivier Rousteing μας εξιστορεί με ενθουσιασμό την ιστορία της εταιρείας με καλεσμένους την καλλιτέχνη Maira Kalman, ή την επιμελήτρια του V&A Susanna Brown ή την ασύγκριτη σε γνώσεις για τη μόδα Lynn Yaeger.
Καθώς οι οίκοι μόδας συνεχίζουν να ακολουθούν -και όχι να ορίζουν- τις τάσεις, το εργοστάσιο ονείρων πλέον έχει μεταφερθεί σε στούνιο ηχογραφήσεων.

“Άλλωστε τα podcasts είναι πιο εύκολο να τα φτιάξει κανείς από ένα περιοδικό ή ακόμα και ένα zine” σημειώνει η συντάκτρια του GQ, Rachel Tashjian. Ωστόσο τα podcasts είναι απαιτητικά προϊόντα και προϋποθέτουν εξαντλητική έρευνα.

Στο άρθρο της η Tashjian εξαίρει το Chanel Connects, το Chanel των podcast που έχει αναλάβει η πρέσβειρα του οίκου Yana Peel. Σε αυτά η Peel φιλοξενεί πρόσωπα όπως οι Pharrell Williams και Τίλντα Σουίντον αλλά και τους δυσεύρετους David Adjaye και Arthur Jafa.

Η σειρά των podcast επιβεβαιώνει αυτό που γνωρίζουν όλοι. Ο οίκος της Chanel έχει πρόσβαση σε όλο το οικοσύστημα της πολυτέλειας. “Αν μια τσάντα Chanel ανήκει στη γκαρνταρόμπα των καλλιτεχνών, αυτό το podcast ανήκει στα αυτιά τους” σχολιάζει το GQ.

Ωστόσο κανείς σχεδιαστής σε ρόλο podcaster δεν έχει καταφέρει να δείξει την ευστροφία που χάρισαν οι Miuccia Prada και Raf Simons στη ζωντανή συζήτηση τους με σχολιαστές και κοινό στα πλαίσια της επίδειξης του οίκου που στήθηκε εξ ολοκλήρου online και είναι κάπως αριστούργημα.

Τα podcast μόδας δεν έχουν σπάσει τα στερεότυπα και δεν έχουν καταφέρει να φέρουν στο στούντιο ηχογράφησης τις αλήθειες που πουλάνε όταν τις ακούς, ειδικά με headphones, ειδικά on demand, ειδικά σε podcasts. Ίσως τα καταφέρουν, μια σεζόν μετά, μέχρι τότε όλοι μπορούμε να μάθουμε για τη μόδα ως τέχνη με αυτό –fyi, η συζήτηση των Prada και Simons μετά το 13.25.